Kedves Olvasó!

Az előző részben arra a megállapításra jutottunk, hogy a munkatársak gyakran a vezetőjük miatt mondanak fel. Ennek elkerülése végett vegyük sorra, mit javíthatnak a vezetők a munkahelyi folyamatokban és mit tanulhatunk e téren négylábú coach-társunktól?

2011_0116Lovak0012– Információ „első kézből” (angolul ez a mondás is lóhoz köthető, hiszen szó szerint így hangzik: „egyenesen a ló szájától kiindulva”- straight from the horses’s mouth). Ha a lovat a földről vezetjük, akkor nemcsak szó szerinti értelemben van a szár másik vége a ló fején lévő kötőfékhez rögzítve, de átvitt értelemben is közvetlenül a viselkedés forrásával, a fejjel van dolgunk: úgy kell közöljük a ló felé az elvárásainkat, hogy eközben viselkedésünkkel, testbeszédünkkel meggyőzhessük arról, neki is kedvező lesz ha együttműködik velünk. Ezáltal élőben gyakorolhatjuk az egyértelmű, világos, manipuláció- és erőszakmentes kommunikációt. Ha mindez sikerül, akkor a vezetés könnyed és hatékony lesz, a segítségek akadálytalanul áramlanak ló és vezetője között éppúgy, ahogyan optimális esetben cégen belül is mindenki meggyőződéssel teszi a feladatát.

Mennyire látja gördülékenynek a vállalaton belüli információ-áramlást? Milyen kihatása lehet a cég helyzetére annak, ha a munkatársak nem ismerik pontosan az elvárásokat és nem ezek szerint végzik napi feladataikat?

Jó lóra tenni” – avagy a döntéshelyzetek megoldása: ha lóval dolgozunk folyamatosan és gyorsan kell döntéseket hoznunk. Például ha egy akadály elkerülésekor bizonytalankodunk, hogy melyik irányt is válasszuk, az egyértelmű felhívás a ló számára, hogy ő maga oldja meg a feladatot a saját belátása szerint.
Ha mi nem döntünk, akkor ő fog. A dologban az jelenti az igazi szépséget és kihívást, hogy a ló reakcióideje sokkal jobb az emberénél, így valóban gyorsan kell gondolkodnunk, időnként akár az érzéseinkre hagyatkozva, teljes agyféltekés „üzemmódban”. Ebből az akció-reakció-döntéshozatal sorozatból végül egy szellemi sakkjátékhoz hasonló együttműködés, döntéssorozat születik, ami sok tanulsággal és sikerélménnyel szolgál. A bekezdés alcímére utalva pedig mindebből a ló személyiségét sem hagyhatjuk ki: úgyanúgy, mint az embereknél, azt is bele kell kalkulálnunk a döntéshozatalba, milyen a másik fél vérmérséklete, temperamentuma, aznapi hangulata.

Milyen módszereket használnak vezetőik döntési képességének támogatására, gyakorlására? Mennyire fontos az Önök cége esetében a döntések gyors meghozatala?

– „A lónak négy lába van, mégis megbotlik”: odafigyelés, felelősségvállalás, egymás erősségeire való építkezés
Senki sem képes abszolút hibátlanul dolgozni. Éppen ezért fontos, hogy ismerjük egymás erősségeit és ezekre alapozva együtt hozzuk ki egymásból a legjobb teljesítményt. Lovas coachingban – mint bármely más coaching folyamatban – nincs ítélkezés, ezért hibázni sem lehet. A coaching keretek adják meg azt a nyugodt légkört, ami az alapja lehet a bizalomra és egymásért való felelősségvállalásra épülő gyakorlatoknak. Az új működésmód, a kollégákkal együtt átélt sikerélmény hatása a későbbiekben is megmarad és az irodai munkában is érezhető lesz.

Mennyire érzi jelen az Önök vállalati kultúrájában az egymásért való felelősségvállalást? Milyen potenciált jelenthet az egymás erősségeire való építkezés?

(A cikk befejezése a következő részben olvasható.)

 

Hosszú száron, avagy egy kis lazítás, – lovas vicc:

Az oktató az óra második felében megkérdezi a lovasait: „már mind a két kézre vágtáztatok?”
Az egyik tanulója rémülten válaszol: „most még a kezünkön is vágtázzunk?
Már a lovon is épp elég!!!”

 

Vállalkozásához sok sikert, szárnyaló ötleteket kívánok,
üdvözlettel,

 

Kovács Judit Erzsébet, ACC
Pegazus Coaching
Megoldások a Lovaktól, Emberek vezetéséhez
http://pegazuscoaching.huinfo@pegazuscoaching.hu;
LinkedIn;  Facebook;