Hibakeresés, vagy visszajelzés?

Itt a tavasz, ezzel együtt a lovas rendezvények szezonja, megkezdődnek a szemlék, lóbírálatok.

Mivel éppen egy ilyen eseményre készülök, most ennek apropóján írok pár gondolatot. Amikor húsz évvel ezelőtt először hívtak lovakat bírálni, kettős érzés fogott el: egyfelől örültem, hogy felkértek és adnak a véleményemre, másfelől, – mivel tudom, hogy hibátlan ló nincs – az a kérdés foglalkoztatott, hogyan lehetek egyszerre támogató és objektív. A szemléken ugyanis a ló kb. 5-10 percet tartózkodik a bírálati térben, ezalatt kell a külleméről és a mozgásáról véleményt mondani, a felvezetett egyedek közti sorrendet felállítani. Ha pedig belegondolok abba, hogy ez a tulajdonosnak milyen költséggel jár (felkészítés, lószállítás, szállás, ló panziós költsége a helyszínen, a nevezési díjakról nem is beszélve), akkor szinte érződik a levegőben a feszültség, hiszen minden tulajdonosnak az ő lova a legszebb… (A kép forrása: az ISG (Internationale Shagya Gesellschaft bíróképzési tananyagából.)

Ilyenkor fontos azt tudatosítani a tulajdonosokban és a nézőkben, hogy:

  1. a bírálat célja nem a hibakeresés, hanem a szakmai visszajelzés,
  2. a bíró csak a tényekre, a bemutatott mozgásra adhat pontot,
  3. a bírálati eredmény a jövőre nézve segíti a munkájukat, pl. egy későbbi célpárosítás kiválasztásában. Az állattenyésztés aranyszabálya ugyanis: „párosítsd a jót a még jobbal, és várd a legjobbat!”- de ehhez ismerni kell az erősségeket és a gyengéket.

Ezért tartom jónak azokat a rendezvényeket, ahol nem csak egy pontszámot közlünk, hanem szakmai értékelést is nyújtunk (megindokoljuk az adott pontszámot), és ismereteket is átadunk a „hogyan lehet ezt még jobbá tenni” témakörében. Ez a mostani is ilyen lesz, majd a következő hónapban írok a kimeneteléről….

Viszont a naptári félévhez is egyre közelebb érünk, amikor is a legtöbb cégnél megtartják a munkatársak „szokásos féléves teljesítményértékelő megbeszélését”. Jó esetben ezt nemcsak „letudni” akarják, hanem mindkét oldalról készülnek rá. Még jobb esetben az azonnali visszajelzés van jelen a cég kultúrájában, tehát a mondandót nem göngyölgetik féléves távlatokban, hanem akár a pozitív, akár a negatív visszajelzést rögtön közlik. Az ilyen kultúra esetén a féléves beszélgetésben már csak a pozitívumokra és a fejlődési lehetőségekre lehet koncentrálni. Ha pedig ez így van, akkor:

  1. a megbeszélés célja nem a hibakeresés, hanem a szakmai visszajelzés,
  2. a fókusz a tényeken, a teljesítményen van,
  3. feltárják a jövőbeli fejlődési lehetőségeket, egyéni motivációt. A lovas mondás analógiájára szabadon: közöld a jót, tudd meg, hogyan lehetne még jobb, és bízzál meg benne!

Közös vonás a lóbírálatban és a teljesítményértékelésben: az asszertív kommunikáció és az értő odafigyelés, ha ez adott, akkor kevésbé lesz szükség a konfliktuskezelésre…

Gondolatok hosszú száron – e havi idézet:

“A visszajelzés: a győztesek reggelije”. Ken Blanchard

Események:

  • Cégeknek: Lovas Team-coaching, egyéni igények szerinti időpontban.
    Részletek és időpont egyeztetés az info@pegazuscoaching.hu címen.

Nemrég kapcsolódott be a hírlevélbe és szeretne az előző számokba is belenézni?
A „Lovas coaching alapok” sorozat egyes korábbi, rövidített részei a Pegazus Coaching blogon  olvashatók.
Az aktuális információkat és a teljes anyagot viszont csak a feliratkozók kapják.:)

Kovács Judit Erzsébet, ACC
Pegazus Coaching
Megoldások a Lovaktól, Emberek vezetéséhez
http://pegazuscoaching.huinfo@pegazuscoaching.hu;
LinkedIn;  Facebook;  Blog;